TEH#87 pARTizipation

ist ein Projekt des Zentralwerk e.V.

Download: documentation participation.pdf
Link Homepage: https://teh87.zentralwerk.de
english version below

program: Barbara Lubich, Elisabeth Wulff-Werthner
project management: Paul Viebeg
financial management: Claudia Müller
public relations: Ulla Heinrich
technical support: Steffen Huhn, Nora Weihmann, Nikolaus Woernle, Matthias Schmidt, Beate Oxenfart, Martin Mulik
at: Zentralwerk Dresden
date: 16. – 19.05.2019
photo: Klaus Gigga, Rene Jungnickel, Sonja Kaeten, Anja Kempe, Stefanie Köhler, Ludwig Kupfer, Kirsten Mann, Michael Sommermeyer
video: Hechtfilm

speakers: Julia Amme, Saša Asentić, Erik Backer, Frank Bölter, Dana Caspersen, ConstructLAb, Susanna Dagny Mohr, Christian Darr, deufert&plischke, Katarína Ďuricová, Svea Duwe, Silke Feldhoff, Cesar Fulgencio, Harry Fuhrmann, Ruth Gilberger, Alfred Haberkorn, Jacqueline Hamann, Gabu Heindl, Stine Marie Jacobsen, Tellervo Kalleinen und Oliver Kochta-Kalleinen, Gwendolin Kremer, Yariv Lapid, Theresa Lempp, Wolfgang Lessing, Gerard Lohuis, Barbara Lubich, Valentina Marcenaro, Kate McIntosh, Myrto-Helena Pertsinidl, Doro Petersen, Arystan Petzold, Torsten Reitler, Mieke Renders, Rivca Rubin, Hans Schneider, Nora Schott, Jörg Skriebeleit, Christoph Sorge, Burkhardt Stangl, Tulla Tarsia in Curia, Maria Trunk, Manos Tsangaris, Miriam Tscholl, Karsten Wenzlaff, Christiane Wiegand, Elisabeth Wulff-Werthner

Seit 2017 ist das Zentralwerk Mitglied von Trans Europe Halles (TEH), einem Netzwerk kultureller Zentren in freier Trägerschaft mit über 100 Mitgliedern aus ganz Europa. Im Mai 2019 hat das Zentralwerk eines der jährlichen Meetings des TEH in Form einer Konferenz mit dem Fokus auf Partizipation durch Kunst ausgerichtet. Die Konferenz bot ca. 250 Teilnehmer*innen vielfältige Möglichkeiten, sich zu künstlerischen Strategien, Methoden und Arbeitsweisen auszutauschen, welche Bürger*innen europaweit Erfahrungen der Teilhabe an gesellschaftlichen Prozessen ermöglichen. 50 Plätze waren für lokale Teilnehmer*innen reserviert.

Ein zentrales Potential der Kunst liegt darin, Zugänge zu anderen Sicht- und Denkweisen zu eröffnen. Voraussetzung dafür ist, dass die Kunst ihre Motivation nicht in der Erziehung ihrer Rezipient*innen sieht. Um eine Begegnung auf Augenhöhe zu ermöglichen, in der sich alle Beteiligten als Akteur*innen wahrnehmen können, ist es wichtig, dass auch die Initiator*innen der partizipatorisch ausgerichteten Arbeit diese als Prozess mit offenem Ausgang begreifen.

Gemeinsam wurden Möglichkeiten erkannt, Schwierigkeiten erörtert und Konzepte entwickelt. So entstand Wissen, das von allen Teilnehmer*innen verinnerlicht, geteilt und weiter vermittelt werden kann. Im Idealfall wurden Teilnehmer*innen selbst zu zukünftigen Initiator*innen und der Prozess strahlt Schritt für Schritt in immer größere Gruppen aus.

Diese Ideen wurden auf der TEH-Konferenz #87 unter dem Motto „pARTicipation“ im Dresdner Zentralwerk vom 16.-19. Mai 2019 weiter analysiert und diskutiert.

Folgende Themen wurden in Podiumsdiskussionen und Workshops diskutiert:

  • Demokratie und Kunst
  • Erinnerungskultur zur Förderung der Demokratie
  • Kunst(v)ermittlung
  • Strukturelle Aspekte der partizipativen Kunst
  • Kollaboration statt Kooperation
  • Sozialer Wert von Kreativwirtschaft und Kunst
  • Lernende Organisation

helping hands: Bettina Lehmann, Behlül Taskingül, Daniel Schramm, Daniele Codarin, Dirk Lange, Emilia Vogt, Heike Zadow, Josef ine Wosahlo, Juliane Lohde, Katja Gähler, Kirsten Mann, Lydia Hempel, Nicole Aurich, Josef ine Went, Janine Krenz, Simone Schulz, c3d2, Mario Engelbarth, Roswitha Maul, Susanne Koch, Vivian Madsen, Magdalena Weniger, Grzegorz Cholewiak, Martin Cox, Nora Herrmann, Stefanie Köhler, Sonja Kaeten, André Hennig, Anja Kempe, Andreas Großmann, Britta Sommermeyer, Anne Gäbler, Lutz Schneider, René Jungnickel, Markus Mehlig, Daniela Bauerschäfer, Mario Forberg and colleagues, Juliane Röll, Michael Sommermeyer, Kay Schober, Max Rieger, Kevin Holweg, Toni Wloch, Juliane Pink, Martin Paatsch, Tino Schlinzig, Jan Böhme, Ariane Stark, Anja Jurkenas, Christian Reusch, Daniela Lehmann, Anja Abraao, Babett Fugmann, Cornelia Wagner, Anna Till, Eva Teichner, Nikola Basler, Valentina Marcenaro, Heike Zadow, Anne Pallas, Burak Sayin, Olga Rudak, Michel Quéré, Sophia Kontos, Aiste Baronaite and many more.

ENGLISH VERSION

TEH# 87 pARTicipation

Since 2017 Zentralwerk has been a member of Trans Europe Halles (TEH), a network of self-organized cultural centers with over 100 members from all over Europe. In May 2019, Zentralwerk hosted one of TEH’s annual meetings, choosing art and participation as a focus. The aim of TEH Conference #87 was to share and exchange methods to activate the civil society and independent creative and cultural agents through artistic means and strategies. Furthermore, it intended to train stakeholders and develop recommendations for action for cultural and creative industries.

The conference presented the point of view that the essential potential of art lies in opening access to other ways of thinking and seeing the world. An important fact of artistic work is to create encounters in which all participants can perceive themselves as active agents within the artistic process. In order to enable an encounter at eye level, it is important that the initiators of the par-ticipatory work understand it as a process with an open outcome.

At the conference, we recognized potentials, discussed difficulties and developed concepts. The resulting insights can be internalized, shared and passed on by all participants.

Ideally, participants themselves become future initiators and the process radiates gradually into even larger groups.

The conference offered the participants a variety of opportunities to exchange artistic strategies and working methods that enable citizens throughout Europe to experience participation in social processes.

The following topics were discussed in panels and workshops:

  • Art promoting democracy
  • Culture of remembrance promoting democracy
  • Informal art education and mediation
  • Structural aspects of participative art
  • Collaboration instead of cooperation
  • Social value of creative economy and art
  • Learning organisation(s)